Svet mama na društvenim mrežama

Promene su najizvesniji deo života. Trudnoća, porođaj i roditeljstvo su vekovima bile intimni deo porodičnog miljea. O deci se brinulo u proširenim porodicama i o tome nije bilo razgovora i razmene šire od toga.

U međuvremenu su se izgubile proširene porodice i danas mahom mame i tate brinu o svojoj deci sami u izolovanim stambenim jedinicama, daleko od ostatka porodice. U tim okolnostima mame su u prvim danima i godinama same, dok tate rade, a u mnogim zemljama sveta i mame često brzo nakon porođaja kreću na posao.

I kako se sve ubrzalo od pojave interneta i razvile su se društvene mreže, tako su nekako i mame spontano zaposele iste. Danas ne retko svaka mlada žena čim sazna da je trudna otvara svoj instagram nalog i kreće da deli svoja iskustva od prvog dana. Mnoge mame krenu u ovu avanturu da bi razmenile svoje male i velike brige, većina se uključila u taj šarenolik svet da bi se družile sa drugim mamama, a nekako spontano su došle i do spoznaje da to može biti posao od kuće koji će im doneti i materijalnu vrednost, a samim tim olakšati uvek aktuelna egzistencijalna pitanja.

Kako god danas kod nas i u svetu imamo „more“ instagram mama, a pojavljuju se i tate tu i tamo i često su očevi uspešni u tom poduhvatu, između ostalog jer nemaju veliku konkurenciju.

Mnogim mamama se posrećilo da su na društvenim mrežama postigle veliku praćenost i popularnost, što im je omogućilo da izreklamiraju različite proizvode za mame, bebe i decu, čime su upotpunile porodični budžet i podigle kvalitet života svoje porodice. Najčešće se to ogleda u organizovanju putovanja, letovanja i zimovanja na egzotičnim destinacijama, odakle nas sa osmehom pozdravljaju preko storija i objava na zidovima svojih profila.

Tako je roditeljstvo samo po sebi postalo mnogo više javno nego pre, a mame se utrkuju da nam kroz neodoljive fotografije svojih mališana predstave enterijer svog doma ili eksterijer nekog obližnjeg parka. Istovremeno ćemo videti i koju garderobu deca nose, u kakvim kolicima se voze, šta grickaju ili kakve zdrave užine i obroke im mame spremaju.

Kompletan porodičan život postao je javan, ali često ne i istinit. Instagram kao društvena mreža je otpočetka postavio i estetska merila, pa su životi svih predstavljeni u najlepšem izdanju. Sve je na fotografijama kao nekada u časopisima koji su diktirali životni stil. Sve je dizajnirano i provučeno kroz filtere. Često efekat ovakvog predstavljanja bude frustracija onih čiji život ne izgleda kao životi influensera.

Realno, šta o životu možemo zaključiti na osnovu otiska na društvenim mrežama? Da su sve mame uvek lepe i doterane, da deci spremaju čarobna jela koja izgledaju bolje nego u mnogim ugostiteljskim objektima (ukus se podrazumeva), da su sva deca uvek slatka i nasmejana, prelepo obučena, da svi letuju na neverovatno atraktivnim destinacijama, zimuju u popularnim ski centrima….

Naravno ima tu i stvarno korisnih sadržaja, mama koje dele sjajne recenzcije knjiga za roditelje i decu, preporučuju kulturne događaje i školice za decu, ali i ti sadržaji su upakovani u neverovatno lepe i estetski neodoljive forme.

Gledajući sve te slike, čovek bi pomislio da je raj na planeti Zemlji i da sve što treba to je da uživamo u lepoti koja nas okružuje. Na žalost, kada izađemo na ulicu bilo kog grada u svetu, suočićemo se sa tim da svet izgleda drugačije. Da li su društvene mreže postale virtuelna tvorevina onog za čim ustvari čovek teži? Da li sve te mame ustvari žele da svet bude lep, skladan i harmoničan kao na njihovim fotografijama, pa prosto kreiraju isti zarad svojih unutrašnjih potreba za lepim. Ili su svi ušli u uloge glumaca gde se predstavljaju na način koji im najviše odgovara. Tako imamo „modne mame“, „eko mame“, „vege mame“, „biznis mame“, „fit mame“….Mame koje svoje profile kreiraju na određenu temu i sebe predstavljaju kroz ulogu vezanu za tu temu.

Da li je ovakav način ispoljavanja koristan, dobar ili loš neka proceni svako sam. Vreme će kao i uvek doneti svoj sud ovih neverovatnih pojava u socijalnom aspektu društva. Da ne postoji tržište, ne bi postojala ni roba ili usluga, tako da ne postoje milioni koji ovakve i slične sadrđaje lajkuju i prate, ne bi postojali ni toliki nalozi na fejsbuku, instagramu, tik-toku i ostalim platformama.

Mame su svakako danas zauzele značajno mesto na popularnim društvenim mrežama. Objavljuju fotografije svoje dece često bez dozvole jer su deca suviše mala, da bi im takvo odobrenje dala. Sve što je nekada bilo čuvano i paženo od pogleda drugih, danas je javno i dostupno. Kako se to očitava na život dece, takođe ćemo saznati kroz vreme, jer će ova pojava svakako biti oblast različitih naučnih istraživanja.

Do novih spoznaja i osvešćivanja posledica ovakve ekspanzije predstavljanja porodičnog života, nema nam druge nego da budemo svedoci i učesnici istog. Blog Mamino ćoše je takođe prisutno u tom već pomenutom svetu, kao jedna mala oaza za mame koje će nadamo se ovde pronaći nešto od sadržaja za kojima tragaju. Kao što i mi, članovi redakcije pronalazimo zanimljive teme upravo na profilima mama na društvenim mrežama.

Sve je povezano i jedno na drugo utiče. Ukoliko deca koja danas rastu, budu sutra bolji ljudi od nas, onda je ovaj talas promena dobar, čak i ako tako ne izgleda na prvi pogled.

N.V., redakcija Mamino ćoše
Foto – arhiva redakcije

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: